Навіны вольнага ПЗ

Набліжаюцца калядныя і навагоднія святы, і навінкі праграмнага забеспячэння зараз адпаведна атрымліваюць статус калядных прэзэнтаў. Прыемнымі падарункамі аматарам ВПЗ могуць стаць інтэграваныя асяроддзя распрацоўкі IntelliJ IDEA 12 і Code::Blocks 12.11, сістэмы віртуалізацыі прамысловага і хатняга ўзроўню RHEV 3.1 і QEMU 1.3, а таксама сімпатычная гульня Sokoban Garden 3D.


IntelliJ IDEA 12

Сезон калядных падарункаў адчыніла IDE IntelliJ IDEA 12. Стала ўжо традыцыйным, што менавіта перад Калядамі варта чакаць абнаўлення "Ідэі". Кодавае назва новага рэлізу - Leda.

IntelliJ IDEA - асяроддзе распрацоўкі прыкладанняў, якую можна назваць альтэрнатывай Eclipse. У першую чаргу "Ідэя" выкарыстоўваецца для праграмавання на мове Java, хоць могуць падтрымлівацца і іншыя мовы - JavaScript, Python і інш.

IntelliJ IDEA - камерцыйнае асяроддзе распрацоўкі ПЗ, што развіваецца сіламі кампаніі JetBrains, ключавымі распрацоўшчыкамі ў якой з'яўляюцца расійскія праграмісты. Але, пачынаючы з версіі 9.0, даступна не толькі камерцыйная версія Ultimate Edition, але і адкрытая і бясплатная версія Community Edition пад ліцэнзіяй Apache 2.0. У CE-версіі рэалізавана поўная падтрымка Java SE, Groovy, Scala, а таксама інтэграцыя з найбольш папулярнымі сістэмамі кіравання версіямі.

Распаўсюджваецца IntelliJ IDEA ў выглядзе бінарных зборак для Linux, Mac OS X і Windows. У цэнтры прыкладанняў Ubuntu маюцца версіі, бягучыя на момант выхаду дыстрыбутыва.

Самай, так скажам, відавочнай навінай версіі 12 з'яўляецца перапрацаваны карыстацкі інтэрфейс. Цёмныя тэмы сталі ў апошні час моднымі у распрацоўшчыкаў IDE, таму і IntelliJ IDEA 12 не адстае ад моды і мае новую графічную тэму ў цёмных тонах пад назвай "Darcula". Лічыцца, што цёмныя тэмы больш дапамагаюць засяродзіць увагу на праграмным кодзе.

Зараз адно з галоўных патрабаванняў да любога асяроддзя распрацоўкі - гэта паўнавартасная магчымасць стварэння прыкладанняў для АС Android або архітэктуры ARM. Падтрымка Android з'явілася ў IntelliJ IDEA яшчэ некалькі гадоў назад. У версіі 12 гэтая вобласць істотна палепшана: дададзены дызайнер карыстацкага інтэрфейсу для Android.

Таксама ўкаранёны Android Lint, які шукае патэнцыйныя праблемныя месцы ў кодзе, якія ў будучыні могуць прывесці да непрыемнасцяў. Цяпер, па заявах распрацоўнікаў, IntelliJ IDEA становіцца поўнафункцыянальным IDE для мабільнай распрацоўкі пад Android.

Рэалізавана падтрымка магчымасцяў новай версіі платформы Java 8, якая з'явіцца ў наступным годзе. IDE забяспечвае дапамогу ў напісанні кода з улікам новага сінтаксісу JDK 8. Гэта і lambda expressions, і method references, і default methods.

У новай версіі цалкам перапрацавалі кампілятар, праца якога пераведзена ў асобны працэс. Стала магчымым кампіляваць праект у фонавым рэжыме, пасля кожнай змены ў зыходным кодзе. А значыць, запускаць прыкладанне, што кампілюецца, можна практычна імгненна.

У камерцыйнай версіі трэба адзначыць значныя паляпшэнні распрацоўкі з выкарыстаннем фрэймворкаў Spring і Play 2.0. IntelliJ IDEA 12 дазваляе ствараць, запускаць і адладжваць прыкладанні Play 2.0 на Java і Scala, дапамагаючы ў напісанні кода, падтрымліваючы шаблоны, рэфактарынг і шмат іншага.

У IntelliJ IDEA UE таксама ёсць магутныя сродкі для працы з базамі дадзеных і падтрымка SQL. Цяпер праграмісты ў версіі 12 атрымліваюць магчымасць рэдагаваць базу дадзеных прама з IDE.


Code::Blocks 12.11

Калі падарунак IntelliJ IDEA быў цалкам прадказальны, то з'яўленне абнаўлення Code::Blocks апынулася сапраўдным сюрпрызам. У канцы лістапада пасля двух гадоў распрацоўкі стаў даступны новы выпуск Code::Blocks 12.11

Гэта свабоднае інтэграванае асяроддзе распрацоўкі для праектаў на мовах C і C++. Асяродзе прывабн сістэмай пашырэння функцыянальнасці цераз плагіны. А таксама гэтае IDE з'яўляецца легкаважнай ў параўнанні, напрыклад, з MS Visual Studio.

Можа менавіта таму гэта асяроддзе вельмі спадабалася прыхільнікам Windows, хоць IDE кросплатформеннае і зборкі можна запампаваць для Linux і Mac OS X. Нягледзячы на шматлікія недапрацоўкі, Code::Blocks выкарыстоўвалі студэнты для сваіх лабараторных работ, якія і да гэтага часу захоўваюць аб гэтай IDE пазітыўныя ўспаміны.

З вартасцяў C::B можна адзначыць багатыя налады, дзякуючы якім да IDE можна прыкруціць любы кампілятар з любымі опцыямі і замарочкамі. У асяроддзі прысутнічае мноства візардаў для хуткага стварэння шаблону праекта, як для разнастайных мікрапрацэсарных архітэктур (ARM, PowerPC, кантролеры AVR), так і для розных бібліятэк (GTK, Qt, WxWidgets, OpenGL і г.д.). C::B мае ўласную сістэму зборкі, але дапускаецца і зборка вонкавымі прыладамі GNU Make, Cmake і інш. C::B дазваляе адладжваць праекты праз інтэрфейс GNU GDB і нават MS CDB.

З сярэдзіны 2010-га года праект перастаў сур'ёзна абнаўляцца. Аднак цяпер мы з'яўляемся сведкамі адраджэння праекта. На мой погляд, адным са стымулаў гэтага адраджэння з'яўляецца тое, што C::B даволі зручны для праграмавання для AVR і ARM. Асабліва - зноў такі для прыхільнікаў Windows.

Асноўныя навіны адноўленага Code::Blocks - гэта, вядома ж, падтрымка новых версій кампілятара GCC. Таксама зроблена мноства выпраўленняў і аптымізацый працы праграмы.


Пытанні прамысловай віртуалізацыі

Без тэхналогій віртуалізацыі сягоння не пражыць. Напрыклад, на шматлікіх прадпрыемствах маецца спецыялізаваны актуальны софт, які працуе толькі на старых аперацыйных сістэмах. Менавіта такое праграмнае забеспячэнне пераносяць у віртуальнае асяроддзе разам з аперацыйнай сістэмай, так як часта гэта адзіны спосаб захаваць працаздольнасць гэтага спецыяльнага ПЗ.

Сістэм прамысловай віртуалізацыі зараз прадстаўлена некалькі: VMware vSphere, Microsoft Hyper-V Manager, Citrix XenServer, Red Hat Enterprise Virtualization. Апошняя сістэма віртуалізацыі як раз абнавілася на мінулым тыдні да версіі 3.1.

Мы ўжо падрабязна распавядалі аб выпуску трэцяй версіі RHEV. Сістэма RHEV 3 з'яўляецца камерцыйнай, заснаванай на камерцыйнай платформе RHEL 6. У якасці тэхналогіі віртуалізацыі выкарыстоўваецца KVM (Kernel Virtual Machine).

У гэтай апошняй версіі RHEV 3 адбылася знамянальная падзея: завершана падтрымка старога інтэрфейсу Administrator Console, прывязанага да Windows. З гэтага часу ўсе функцыі кіравання даступныя праз новы універсальны web-інтэрфейс. Абнаўленне кампанентаў прадукту даведзена да Red Hat Enterprise Linux 6.3.


Віртуалізацыя just for fans

Звычайныя карыстальнікі-індывідуалы, асабліва лінуксоіды, таксама даўно карыстаюцца тэхналогіямі віртуалізацыі, як напрыклад, праграмай VirtualBox. Менш распаўсюджанай альтэрнатывай VirtualBox, з'яўляецца свабодны эмулятар QEMU, аб якім у "КВ" таксама пісалі.

Аднак у QEMU, ёсць вялікія шанцы стаць больш папулярным, чым VirtualBox. Па-першае, праект у апошні час бурна развіваецца, і новыя версіі гэтай сістэмы віртуалізацыі выходзяць адна за адной. Так на мінулым тыдні ўжо ўбачыў свет рэліз QEMU 1.3.

Па-другое, у гэтай версіі праведзена поўнае зліццё паралельных галінак QEMU-KVM і "ванільнага" QEMU. Цяпер больш не спатрэбіцца адмысловая версія QEMU, аптымізаваная для KVM.

Па-трэцяе, Virtual Box не запусціш на працэсарах архітэктуры АРМ. А вось QEMU вельмі нават і запускаецца. Сам вось ужо нямала часу забаўляюся ў вольны час віртуалізацыяй Windows 95 на планшэце.

Хоць карысці ад гэтых віртуальных забаў пакуль ніякага, затое радасці - поўныя кішэні. Нават кампутарныя гульні столькі задавальнення не дастаўляюць, як магчымасць паціскаць старую добрую кнопку "Пуск".


Sokoban Garden 3D

Але для многіх менавіта новыя кампутарныя гульні з'яўляюцца добрым калядным падарункам - напрыклад, інвайт на бэта-тэставанне кліента Steam.

Але, на мой погляд, гульні пад мабільныя платформы цяпер больш папулярныя, чым гульні для PC. Вельмі папулярныя для АС Android казуалки і індзі-гульні. Прыкладам такой гульні можна назваць Sokoban Garden 3D, на якую я натыкнуўся ў пошуках кампутарных забавак для адной сваёй знаёмай.

У першую чаргу гэтая бясплатная лагічная гульня з'яўляецца добрай і якаснай рэалізацыяй класічнага "сакабана", мэта якога рухаць скрыні так, каб расставіць іх па патрэбных месцах. У гэтай гульні замест кладаўшчыка выступае сімпатычная божая кароўка, які рухае камяні па прыгожаму трохмернаму садзе.

Гульня адрозніваецца добра прамаляванай графікай і анімацыяй. На старонцы гульні ў Google Play нямала станоўчых водгукаў. Таксама гульня ўжо атрымала ўзнагароды ад некаторых гульнявых выданняў.

І, вядома ж, гульня мае стаўленне да вольнага ПЗ. Прыкладанне рабілася з дапамогай вольнага праграмнага забеспячэння, такога як Blender, Inkscape, GIMP, Audacity і іншае.

Гэта значыць Sokoban Garden 3D - гэта добры прыклад таго, што вольным ПЗ можна цалкам укамплектаваць невялікую студыю з двух чалавек і кошкі для распрацоўкі якасных казуальных гульняў для Android.

Міхаіл АСТАПЧЫК

Версия для печатиВерсия для печати

Рубрики: 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Всего голосов: 0
Заметили ошибку? Выделите ее мышкой и нажмите Ctrl+Enter!

Читайте также